Hidup Beri Manfaat

Monday, March 5, 2012

Baiti Jannati: Resepi dalam Mempersiap Keluarga Sakinah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


"Dan di antara tanda-tanda Kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesunguhnya pada demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir" ( Surah Ar-Rum 30:21).

KELUARGA SAKINAH itu keluarga yang bahagia di dunia akhirat kerana setiap anggota keluarganya menikmati taat kpd ALLAH, saling cinta, saling berbagi,saling berlumba untuk mmbahagiakn & saling mendoakan. Al-Qur'an & Sunnah menjadi landasannya,bacaan Al-Qur'an terdengar di setiap maghrib  & subuh, kajian keluarga setiap minggu, tahajjud & dhuha pun trjaga, setiap kali selesai solat berjumpa, kajian  & bepergian, mereka saling cium, ikhtiarnya pada rezeki yg halal dan semuanya rindu REDHA & SYURGA ALLAH.

SUAMI SOLEH adalah suami yg mnjadi teladan dalam ketaqwaan kepada Allah, dikagumi isteri dan anak-anaknnya, menjadi imam dengan kemuliaan akhlak, guru karismatik, orang tua pelindung yang bijak, ketua yg gagah, kekasih yg genit, teman sejati, kadang kekanakan suka brcanda dan manja pada isterinya.Ia memaksimumkan ikhtiar dan doa untuk keluarganya agar selamat dari fitnah dunia & akhirat. Keluarga baginya PERTAMA tetapi umat baginya UTAMA, SUBHANALLAH!

ISTERI SOLEHAH itu "afifah" sangat pandai mnjaga aurat,kehormatan diri & harta suaminya & "gholimah" sangat menyenangkn dipandang oleh suaminya, pakaiannya, wanginya, tubuhnya, setia & taat, kalau bicara menundukkn wajahnya, lembut tutur katanya, sabar dalam kesulitan suaminya, selalu meminta izin suaminya dan tidak memotong pmbicaraan suaminya, dahsyatnya, sangat aktif melayani & teman setia bagi suaminya. Itulah BIDADARI DUNIA & SYURGA,SUBHANALLAH!

"Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kami membentak mereka dan ucaplah kepada mereka perkataam yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh sayang dan ucapkanlah, "Wahau Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil" ".( Surah Al-Isra' 17:23-24)

ANAK SOLEH itu sangat taat kepada ALLAH &orang tuanya,selalu brdoa untuknya,bicara dengan tidak menatapnya, tidak mengeluhkan kekurangnya, tidak berhitung, selalu mudah memaafkn kesalahnnya,"ingat! ksalahannya tidak menutupi jasa besarnya dlm hidup kita ",sampai brbeza agama sekalipun tetap brbakti padanya tanpa harus mngikuti agamanya (QS 31:15), merawatnya di usia senja,senang mwmberi hadiah untuknya, selalu mmbuatnya senyum. Permata penyejuk mata ibu dan ayah.

Fungsi rumah bagi orang beriman:
1. Sebagai "musholla" ibadah untuk meraih Redha ALLAH,
2."Al Madrasah",ayah ibu gurunya,anak-anak muridnya,
3."Al Junnah",benteng dari penyakit sosial,
4."Al maskanah",pelipur lara & pelepas duka untuk ketenangan,
5."Al Maulud" tempat memperbanyak keturunn umat Nabi Muhammad,
6."Al Markaz",mempersiapkn generasi dakwah yangg tangguh,
7."Al mahyaus sunnah" untuk mnghidupkn sunnah-sunnah Rasulullah (cara makan,minum,hub.suami istri dsb)

Subhanallah!Allahu Akbar!Indahnya..:) Ayuh dalam kita mempersiap keluarga sakinah menuju Mardhatillah.

Sayang mak & abah..:)

Sharing ilmu dari Ustaz K.H Muhammad Arifin Ilham

Semoga bermanfaat.
Wallahu 'Alam.

0 comments:

Popular Posts

Seorang hamba yang masih meniti perjalanan duniawi dalam perjalanan mencari mardahatillah, kerana ganjaran di sana nanti terlalu berharga dan tiada tandingannya,justeru kehidupan yang berliku mengajar erti kesabaran, pengorbanan dan penyerahahan kepada Allah. Di sana nanti menanti Syurga Idaman dambaan setiap insan yang sentiasa mengharap Keredhaan Allah. Aspirasi Perjuangan Menyusuri Kehidupan. "Ya Allah, bantu hambu ini Ya Allah, jadikan aku kuat dalam perjalanan ini semoga aku sampai ke destinasi dengan keadaan Engkau Redha akan diriku.."

Keep in Touch with Us on Facebook