Hidup Beri Manfaat

Friday, June 11, 2010

Ilalliqa' Peterborough


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Subhanallah..Allahu Akbar..

وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
Dan katakanlah:"Segala Puji bagi Allah, Dia akan memperlihatkan kepadamu tanda-tanda kebesaranNya, maka kamu akan mengetahuinya. Dan Tuhanmu tiada lalai dari apa yang kamu kerjakan". (Surah An-Naml 27:93)

Alhamdulillah, sebulan lebih saya berada di negara kelahiran, Malaysia.Syukur dipanjatkan pada Ilahi, kerna saya masih bisa melangkah semula ke kampung halaman yang telah 8 bulan bulan ditinggalkan. Rindu seakan terubat apabila melihat wajah-wajah ahli keluarga dan suasana kampung yang sememangnya saya amat merinduinya. Sebulan cuti semester telah berlalu, dan berbaki beberapa bulan dan hari lagi, Insya-Allah. Dan Peterborough seketika ditinggalkan dan sentiasa dalam kenangan. Moga panjang umur, InsyaAllah saya akan kembali semula ke sana September ini untuk menyambung pengajian yang masih berbaki. Pengalaman tahun pertama tetap terus dalam memory dan kamus perjalanan hidup saya. Ilalliqa' Peterborough!






Sekitar Panorama Peterborough (Fall>Winter>Spring)

"Dia-lah Yang telah menurunkan air hujan dari langit untuk kamu, sebagiannya menjadi minuman dan sebagiannya (menyuburkan) tumbuh-tumbuhan, yang pada (tempat tumbuhnya) kamu menggembalakan ternakmu. Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanaman-tanaman; zaitun, korma, anggur, dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya, pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkan. Dan Dia menundukkan malam dan siang, matahari dan bulan untukmu. Dan bintang-bintang itu ditundukkan (untukmu) dengan perintah-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memahami-(nya), dan Dia (menundukkan pula) apa yang Dia ciptakan untuk kamu di bumi ini dengan berlain-lainan macamnya. Sesungguhnya, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang mengambil pelajaran. Dan Dia-lah Allah yang menundukkan lautan (untukmu), agar kamu dapat memakan darinya daging yang segar (ikan), dan kamu mengeluarkan dari lautan itu perhiasan yang kamu pakai; dan kamu melihat bahtera berlayar padanya, dan supaya kamu mencari (keuntungan) dari karunia-Nya, dan supaya kamu bersyukur. Dan Dia menancapkan gunung-gunung di bumi supaya bumi itu tidak goncang bersama kamu, (dan Dia menciptakan) sungai-sungai dan jalan-jalan agar kamu mendapat petunjuk, dan (Dia ciptakan) tanda-tanda (penunjuk jalan). Dan dengan bintang-bintang itulah mereka mendapat petunjuk. Maka apakah (Allah) yang menciptakan itu sama dengan yang tidak dapat menciptakan (apa-apa)? Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?" (Surah An-Nahl 16:10-17)

Trent University, Peterborough, Ontario


“Bertakwalah kepada Allah di mana pun kamu berada, ikutilah perbuatan buruk itu dengan kebaikan sesungguhnya kebaikan akan menghapus keburukan dan bergaullah sesama manusia dengan akhlak yang baik.” (Hadis Hasan Riwayat Al-Tirmizi).


Wallahu'alam..


Salam perjuangan,
Nuur Halimatus Sa'adiah

Banting, 00:05am



8 comments:

at-toriQ said...

tus!

=)
canada merindui kamu!
^^

Farihin Asnur said...

Salam atus..

nice post!..=)

Affan Ruslan said...

Salam ziarah atus.


*Lawa gambar... [bukan, lawa ciptaan ALLAH :) ]

HudaSaffry said...

Ini template aku yang dlu ni. haha ;P

Affan Ruslan said...

@Huda:
"About The Author
Bie, that's my name. Im just an ordinary blogger.Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id. Eam no corpora maluisset definitiones."

Aku igt, aku igt. Tapi aku tak ingat ni ko punya

Nuur Halimatus Sa'adiah said...

Assalamualaikum warahmatullahi wabaraktuh..=)

awin>InsyaAllah, panjang umur kte ketemu lagi bumi maple leaf!rindu kalian jgk!:P

Faas>jazakillahu khair faas, selamat jalan2..

Affan> Jazakallahu khair, selamat berziarah Affan..
Allahu Akbar..Subhanallah,benar cantik sangat ciptaan-ciptaan Allah..

Huda> cik huda, pemilihan template ni secara kebtulan..hee..


Jazakumullahu khairan jaza' kalian..=)

liley said...

Salam, best blogspot ..

fr,
one of jemaah umrah 23 jun2010 :)

Faarihin said...

Salam.. wah.. seronok tengok keadaan kat sana..

Salam Ramadan tuan umah.. (^__^)

Popular Posts

Seorang hamba yang masih meniti perjalanan duniawi dalam perjalanan mencari mardahatillah, kerana ganjaran di sana nanti terlalu berharga dan tiada tandingannya,justeru kehidupan yang berliku mengajar erti kesabaran, pengorbanan dan penyerahahan kepada Allah. Di sana nanti menanti Syurga Idaman dambaan setiap insan yang sentiasa mengharap Keredhaan Allah. Aspirasi Perjuangan Menyusuri Kehidupan. "Ya Allah, bantu hambu ini Ya Allah, jadikan aku kuat dalam perjalanan ini semoga aku sampai ke destinasi dengan keadaan Engkau Redha akan diriku.."

Keep in Touch with Us on Facebook